Paweł Konas, Paweł Płazieński, zestaw IREK
Konstrukcja:
Korzystaliśmy ze skonstruowanego już robota Tribot (zestaw IREK). Z tego też względu nie zamieszczamy jego zdjęć.
Program:
Początkowo postanowiliśmy zaimplementować program „Co przybyło?”. Był on realizowany w ten sposób: robot obracał się o 360 stopni i co 45 stopni badał odległość czujnikiem ultradźwiękowym, którą nasŧępnie dodawał na listę. W kolejnej części - po dodaniu przedmiotu - miał przeprowadzać tą czynność ponownie, by ostatecznie porównać obie listy.
Pojawił się jednak problem (opisany w kolejnej części), który zmusił nas do porzucenia tego programu i zajęcia się innym - „Śledzenie linii”.
Program „Śledzenie linii” udało się nam zrealizować (choć nie bez komplikacji, patrz → Problemy). Działał on następująco:
Robot ustawiony na planszy dostarczanej przez Lego (w jej wnętrzu) jedzie przed siebie dopóki nie natrafi na czarne podłoże (użyta funkcja wait_till). Wówczas kontynuuje jazdę przed siebie ale tym razem dopóki podłoże jest czarne. Gdy przestanie być to skręca o 20 stopni w prawo i kontynuuje jazdę dopóki znów nie będzie białe podłoże (w przeciwnym wypadku znów obróci się o 20 stopni itd.). Program kończył się po naciśnięciu czujnika dotyku. Poniżej zamieszczamy listing programu:
:- consult('plnxt/plnxt.pl').
is_touched :-
nxt_touch(Value),
Value = 1.
is_loud :-
nxt_sound(Value),
Value > 50.
is_white :-
nxt_light(Value,force),
write('Light: '), write(Value), nl,
Value > 45.
follow_the_white_rabbit :-
nxt_stop,
nxt_go(100),
wait_till(not(is_white)),
follow_line.
follow_line :-
nxt_stop,
nxt_go(100),
wait_till(is_white),
turn_right.
turn_right :-
nxt_stop,
nxt_rotate(200,20,force),
follow_line.
start :-
nxt_light_LED(activate),
trigger_create(_,is_touched,[quit]),
follow_the_white_rabbit.
quit :-
trigger_killall,
nxt_stop.
Problemy:
- Pierwszy problem pojawił się przy próbie stworzenia programu „Co przybyło?”. Dla poniższego kodu:
bug_1(A) :-
A >= 45,
NewA is A - 45,
nxt_rotate(400,45),
nxt_ultrasonic(Value),
bug_1(NewA).
start :-
bug_1(360).
Pojawiał się błąd:
?- nxt_open.
Yes
?- start.
ERROR: Arithmetic: `angle/1' is not a function
Exception: (27) _L19345 is angle(89)//256 ? creep
Exception: (23) nxt_actions_serial:nxt_actions_motor_move('C', 400, [motoron, brake, regulated], sync, 100, running, angle(89)) ? creep
Exception: (21) nxt_sensomoto:nxt_motor_sync('C', 'B', 400, 100, angle(angle(89))) ? creep
Exception: (18) nxt_movement:nxt_turn(400, 89, force) ? creep
- Zbliżony błąd wystąpił w przypadku drugiego programu (udało się go pozbyć modyfikując kod po postaci załączonej do sprawozdania). Pojawiał się on prawdopodobnie przy próbach korzystania z czujnika światła. Był on postaci:
ERROR: Arithmetic: `force/0' is not a function
Exception: (20) _L6877 is force//256 ? creep
Exception: (16) nxt_actions_serial:nxt_actions_motor_move('C', 100, [motoron, brake, regulated], sync, 0, running, force) ? creep
Exception: (14) nxt_sensomoto:nxt_motor_sync('C', 'B', 100, 0, angle(force)) ? creep
?
- Oprócz tego problem pojawiał się przy próbie nawiązywania (kończenia) połączenia z robotem przy pomocy nxt_open, nxt_close. Dokładniej mówiąc gdy aktualnie działający program wyrzucał wyjątek trzeba było restartować powłokę SWIPL by móc wgrać nowy program.
- Parę razy musieliśmy też restartować robota by wgrać nowy program bo poprzednia wersja uporczywie rezydowała w jego pamięci.
Propozycje zmian w Wiki/laboratoriach:
- Można by stworzyć jakieś dodatkowe plansze dla NXT oprócz tej dostarczanej przez Lego (np. labirynt etc.)
- Przydałby się predykat do ciągłego obracania się robota (aż do wyzwolenia trigera)
Plik z programem:
Plik pl z programem