Konstrukcja
Zastaliśmy złożonego Tribota z ramionami chwytającymi i czujnikiem dotykowym z przodu. Doinstalowaliśmy mu sonar skierowany do przodu i mikrofon skierowny w górę (wzdłóż jednostki centralnej). Sonar był uniesiony troszkę do góry, tak aby nie wykrywał piłki przed nim, tylko ścianę/inne przeszkodzy.
Nie zamieszczamy zdjęć, bo raczej wszyscy widzieli Tribota, nie zmodyfikowaliśmy go zbytnio.
Program
:- consult('plnxt/plnxt.pl').
check_sonar :-
nxt_ultrasonic(Value,force),
Value < 40.
check_touch :-
nxt_touch(Value,force),
Value = 1.
check_sound :-
nxt_sound(Value,force),
Value > 50.
grab :-
nxt_stop,
nxt_pincer(close),
turn_right.
ungrab :-
nxt_stop,
nxt_pincer(open),
X is -20,
nxt_go(400,X),
turn_right.
turn_right :-
nxt_stop,
nxt_rotate(400,45),
go_forward.
go_forward :-
trigger_create(_,check_sonar,[turn_right]),
trigger_create(_,check_touch,[grab]),
trigger_create(_,check_sound,[ungrab]),
nxt_go(400).
start :-
nxt_open,
go_forward.
Program nie jest zbyt skomplikowany, ponieważ brakło nam czasu (patrz Problemy poniżej). Po wywołaniu robot jedzie do przodu dopóki nie stanie się jedna z trzech rzeczy:
Gdy wykryje przeszkodę w odległości mniejszej niż 40cm - skręci w prawo o ok. 90 stopni
Gdy wykryje dotknięcie - zamknie ramiona zakładając, że to piłka.
Gdy natężenie dźwięku osiągnie wartość większą niż 50 - rozłoży ramiona puszczając piłkę.
Widać to wszystko wprost z programu, po wielu walkach z triggerami wszystko w miarę działało.
Plik programu: our-first-nxt-program.pl
Problemy
Przez prawie całe zajęcia mieliśmy stałe problemy z nawiązaniem, utrzymaniem a także zakończeniem połaczenia. Objawiało się to tym, że robot nie chciał wystartować programu albo nie chciał go zakończyć. Udało nam się zawiesić interpreter prologa na komputerze po wykonaniu nxt_close
. Zdarzało się także, że zatrzymany robot po chwili zaczynał sam z siebie jeździć - prawodopodobnie przez 'wiszące w powietrzu' triggery.
Sugestie
Ponieważ mieliśmy problemy ze zrozumieniem jak działają triggery a nie mogliśmy znaleźć w żadnym opisie oprócz przykładów, w szczególności w https://ai.ia.agh.edu.pl/wiki/_media/pl:mindstorms:lab:nxt_movement.pdf. Bardzo prosilibyśmy o jakiś opis jak to działa, kiedy się resetują, kiedy trzeba dodawać, czy można nadpisać itp.
Proponujemy jeszcze, żeby - może na koniec zajęć z laboratoriów w ramach podsumowania - umożliwić studentom pobawienie się prawdziwym robotem (Hexorem) zamiast takim z klocków.
Być może - w kolejnych latach - dobrym pomysłem byłoby też udostępnienie studentom czujników robionych na projektach z MIW. Z jednej strony byłby szerszy wachlarz zastosowań (np. czujniki promieniowania UV, ruchu etc. można skonstruować) a z drugiej studenci przypomnieliby sobie, że w takich klockach NXT nie siedzą skrzaty, a obwody i tranzystory :)