Laboratorium (zapoznanie z PLNXT)
Opis
Cel: zapoznanie z interfejsem programistycznym PLNXT i budowa prostych algorytmów.
Środki:
zestaw LEGO,
adapter BT,
PLNXT.
Przygotowanie stanowiska
UWAGA! Przed rozpoczęciem ćwiczeń należy starannie przygotować swoje stanowisko pracy zgodnie z instrukcją.
Wstęp
PLNXT to API w języku Prolog dla LEGO Mindstorms NXT.
Praca nad PLNXT jest wciąż w toku. Państwa uwagi w sprawozdaniach (także krytyczne) będą dla nas cenne.
API jest podzielone na następujące wartswy:
najniższa warstwa (nxt_actions),
średnia warstwa (nxt_sensomoto),
najwyższa warstwa (nxt_movement).
Warstwa nxt_actions
Warstwa odpowiada za komunikację z NXT. Mamy do dyspozycji predykaty poruszające silnikami, odczytującymi dane z sensorów, itp. W tej warstwie można zastosować różne systemy komunikacji. Na zajęciach będziemy używać komunikacji po porcie szeregowym z wykorzystaniem protokołu komunikacji LEGO.
Warstwa nxt_sensomoto
Warstwa bazuje na nxt_actions. To, co zostało zaimplementowane w niższej warstwie, w tej jest obudowane w logikę (np. sprawdzanie, czy wartość prędkości jest dopuszczalna).
Warstwa nxt_movement
Warstwa, z której Państwo będziecie bezpośrednio korzystać. Warstwa dostarcza predykaty realizujące złożoną pracę silników: ruch pojazdu do przodu, do tyłu, skręcanie, obracanie.
Dokumentacja: nxt_movement.pdf
Budowa robota
Należy zbudować robota opisanego w instrukcji QuickStart i dołączyć sensory.
Praca w powłoce SWIPL
Proszę uruchomić powłokę SWIPL (polecenie xpce) i załadować plik plnxt.pl ([plnxt].), a następnie:
Otworzyć połączenie: nxt_open.
Wykonać serię wybranych z dokumentacji poleceń (przemieszczanie, odczyt sensorów). Np.:
nxt_go(300). % Jazda do przodu z prędkością 300 stopni/sekundę.
nxt_stop.
nxt_go_cm(400,80). % Jazda do przodu z prędkościa 400 stopni/sekundę. Zatrzymanie po 80 cm.
nxt_touch(Value). % Odczyt sensora dotyku.
nxt_sound(Value). % Odczyt sensora dźwięku.
nxt_light(Value). % Odczyt sensora światła.
nxt_light_LED(activate). % Włączenie diody sensora światła.
nxt_light(Value).
nxt_light_LED(passivate).
nxt_ultrasonic(Value).
nxt_rotate(350,360). % Obrót w prawo o 360 stopni z prędkością 350 stopni/sekundę.
nxt_play_tone(500,2000). % Wydanie dźwięku o częstotliwości 500 Hz i czasie trwania 2000 ms.
nxt_voltage_millivolt(Voltage). % Odczyt napięcia baterii.
Zamknąć połączenie: nxt_close.
Programy w pliku
Większość predykatów ma swoją wersję z opcją 'force' (np. nxt_go(400,force).), która wymusza natychmiastowe wykonanie polecenia.
Brak tej opcji sprawia, że polecenie oczekuje z wykonaniem do zatrzymania robota.
To pozwala na pisanie sekwencyjnych programów, jak przykład niżej.
Proszę skopiować poniższy kod do pliku i załadować w SWIPL.
:- consult('sciezka_do_plnxt.pl').
start :-
nxt_open,
nxt_go_cm(400,80), % Jazda 80 cm do przodu z prędkością 400 stopni/sekundę.
nxt_go_cm(-400,80), % Jazda 80 cm do tyłu z prędkością 400 stopni/sekundę.
nxt_close.
:- start.
Do czego w takim razie przydaje się 'force'?
Proszę przetestować proste przykłady programów z wykorzystaniem mechanizmu trigger (dokumentacja: threads.pdf).
Przykład
:- consult('sciezka_do_plnxt.pl').
start :-
nxt_open,
trigger_create(_,check_distance,[nxt_stop,nxt_close]),
nxt_go(300).
check_distance :-
nxt_ultrasonic(Distance,force),
Distance < 15.
Trigger będzie wyzwolony, gdy check_distance będzie prawdziwe. Wtedy zostanie wykonane zatrzymanie robota i zamknięcie połączenia.
Zatem jest to prosty program: robot porusza się do przodu do napotkania przeszkody.
Pomiar odległości odbywa się cyklicznie. Bez opcji 'force' odbyłby się po zatrzymaniu silników (w tym przypadku „nigdy”).
Robota czekałoby bolesne spotkanie z przeszkodą.
Implementacja algorytmu
Proszę zaimplementować poniższe algorytmy:
Algorytm 1
Robot porusza się dowolnie wewnątrz obszaru ograniczonego czarną linią (można wykorzystać planszę testową). Nie może poza niego wyjechać! Gdy najedzie na czarną linię, powinien zawrócić – niekoniecznie o 180 stopni, żeby było ciekawiej. Podpowiedź: można użyć formuły typu „Angle is 120 + random(120)”.
Algorytm 2
Robot podąża wzdłuż czarnej linii (można wykorzystać planszę testową). Nie może jej zgubić! Gdy napotka przeszkodę, powinien się zatrzymać i poinformować o problemie sygnałem dźwiękowym. Po usunięciu przeszkody robot powinien kontynuować jazdę.
Zakończenie
UWAGA! Prosze nie rozmontowywać robota!
UWAGA! Jeżeli należycie Państwo do ostatniej tego dnia grupy ćwiczeniowej, należy wyciągnąć baterie z robota i przekazać je prowadzącemu do naładowania!
Sprawozdanie
W przypisanej grupie przestrzeni nazw stworzyć stronę, na której umieścić:
kod Państwa programów,
spostrzeżenia, napotkane problemy, wnioski,
uwagi dotyczące funkcjonalności PLNXT.
Wykaz sprawozdań