[[
✎ pl:dydaktyka:jsi:2009:sprawozdania:jsi20091216-11c
]]
aiWiki
Pokaż stronę
Ostatnie zmiany
Indeks
Zaloguj
Ta strona jest tylko do odczytu. Możesz wyświetlić źródła tej strony ale nie możesz ich zmienić.
====== Sprawozdanie z laboratorium 3 ====== Do zrobienia: * Wstawić zdjęcia * filmiki i opisy * poprawić tekst * fotoshop zdjecia * dodać program ===== - Wstęp ===== Celem trzeciego, ostatniego laboratorium było zapoznanie się z bardziej zaawansowanymi funkcjami jakie oferuje środowisko dostarczone do zestawu LEGO Mindstorms. W ramach bliższego zapoznawania się z zestawem i jego możliwościami mieliśmy oprogramować jeden bądź więcej z proponowanych algorytmów. Po długiej i konstruktywnej dyskusji na temat, jaki algorytm powinniśmy wybrać, doszliśmy do porozumienia. Wybraliśmy drogę, która oferowała największą możliwość zapoznania się z funkcjami oferowanymi przez zestaw, czyli algorytm złodziej (w pewnych kręgach mówi się, że wpływ na decyzję mógł mieć kolega z Nowej Huty, jednak jest to oczywista nie prawda). ===== - Algorytm ===== Na zajęciach stworzyliśmy tylko jeden algorytm. Nie było to spowodowane tym, że nie mieliśmy ochoty, bądź odpowiednich umiejętności do tego. Było wręcz przeciwnie (zwłaszcza w przypadku chęci). Po stworzeniu podstawowej wersji algorytmu stworzyliśmy dwie kolejne. W pełnej wersji jednak opisany został wyłącznie ostatni algorytm. Zawiera on bowiem funkcjonalność i możliwości poprzednich i nie było by konstruktywnym kilkukrotne powtarzanie tej samej informacji (było by za to bardzo nudne). ==== - Wersja noob ==== Pierwotna wersja algorytmu ukazywała mało profesjonalnego złodzieja. Po tym jak udało mu się pochwycić "towar" odwracał się i zaczynał uciekać. Jednak jak tylko usłyszał, że goni go policja, zatrzymywał się. Prawdziwy i odważny złodziej tak nie postępuje, co dało nam podwaliny do kolejnej wersji. ==== - Wersja normal ==== Druga wersja już odważniejszego złodzieja zakładała, że po przechwyceniu "towaru" nasz robot odwracał się, a następnie powoli zaczynał się oddalać. Jak usłyszał za sobą krzyk policjanta, bądź jakiegoś uczciwego obywatela zaczynał uciekać szybciej. Dopiero przy drugim zawołaniu zatrzymywał się i czekał aż dosięgnie go ręka sprawiedliwości. ==== - Wersja ultimate ==== Ostateczna wersja naszego programu powstała dzięki wiedzy i doświadczeniu kolegi z grupy, zamieszkującego część Krakowa popularnie zwaną Nową Hutą. Kwestia gdzie i w jaki sposób uzyskał wiedzę i doświadczenie nie została jednak w pełni wyjaśniona (i mamy nadzieje, że tak pozostanie). W celu zaimplementowania wszystkich opcji naszego algorytmu należało wykonać drobną modyfikację i przenieść czujnik odległości na tył robota. Po delikatnym tuningu nasz zrobotyzowany złodziej przedstawia się następująco: {{:pl:dydaktyka:jsi:2009:sprawozdania:modyfikacja2.jpg|}} Schemat postępowania naszego złodzieja można opisać w następujący sposób: * Złodziej porusza się do przodu, dopóki nie napotka odpowiedniej "okazji", * Ponieważ każdą nadarzającą się okazję należy łapać, to samo robi nasz robot, * Żeby nie budzić podejrzeć odwraca się i powoli udaje w przeciwnym kierunku, * Od tego momentu jeśli tylko znajdzie się w bazie (czujnik światła reagujący na wysokie natężenie światła) kończy "misję", * Jeżeli ktoś za nim krzyknie zaczyna uciekać. Ponieważ mamy do czynienia z doświadczonym złodziejem, nie wykorzystuje całego potencjału prędkości na samym początku, * Jeśli tylko zauważy, że ręka sprawiedliwości zaczyna go dosięgać, zaczyna przyspieszać, * Kiedy tylko poczuje gorący oddech na swoim karku, zatrzymuje się gwałtownie, żeby zdezorientować przeciwnika, rzuca "towar" na ziemię i zaczyna uciekać najszybciej jak to możliwe, * Ponieważ prawdziwy złodziej nigdy nie daje za wygraną, nasz robot ucieka dopóki starczy mu sił (w bateriach), bądź dopóki nie znajdzie się w oświetlonym miejscu (oznacza to dom, bądź policyjną izbę przesłuchań z ostrymi światłami skierowanymi prosto w oczy). ===== - Podsumowanie ===== Nie wiemy jak zakończyła się misja naszego robo-złodzieja, jednak pewną wskazówką mogą być zdjęcia jakie otrzymaliśmy od niego jakiś czas po sprawozdaniu. Tu będzie zdjęcie po fotoshopie. Laboratorium dostarczyło nam dużo zabawy związanej z wymyślaniem i wdrażaniem opracowanych rozwiązań. Ciekawym rozwinięciem dla danego algorytmu mogło by być dodanie współpracy pomiędzy dwoma robotami w celu efektywniejszego dostarczenia "towaru" do bazy. ===== - Spakowany program =====
pl/dydaktyka/jsi/2009/sprawozdania/jsi20091216-11c.1261431768.txt.gz
· ostatnio zmienione: 2019/06/27 15:52 (edycja zewnętrzna)
Pokaż stronę
Poprzednie wersje
Menadżer multimediów
Do góry