Różnice

Różnice między wybraną wersją a wersją aktualną.

Odnośnik do tego porównania

Both sides previous revision Poprzednia wersja
Nowa wersja
Poprzednia wersja
pl:dydaktyka:jsi:2009:sprawozdania:jsi20091202-08d [2009/12/05 23:18]
jsi09
pl:dydaktyka:jsi:2009:sprawozdania:jsi20091202-08d [2019/06/27 15:50] (aktualna)
Linia 1: Linia 1:
 ====== Sprawozdanie (laboratorium 1) ====== ====== Sprawozdanie (laboratorium 1) ======
  
-===== Cel =====+===== 1. Cel zajęć ​=====
 Celem pierwszego z laboratoriów dotyczących programowania robota LEGO Mindstorms było wstępne zapoznanie się z zestawami NXT (NXTbrick, sensorami, silnikami) oraz napisanie pierwszych, prostych programów z wykorzystaniem środowiska LEGO. Celem pierwszego z laboratoriów dotyczących programowania robota LEGO Mindstorms było wstępne zapoznanie się z zestawami NXT (NXTbrick, sensorami, silnikami) oraz napisanie pierwszych, prostych programów z wykorzystaniem środowiska LEGO.
  
-===== Poznanie robota ===== +===== 2. Poznanie robota ===== 
-{{ http://​student.agh.edu.pl/​~curzytek/​JSI/​robot.png }}+{{:pl:​dydaktyka:​jsi:​2009:​sprawozdania:​robot.jpg|}} 
 Ku ogólnemu niezadowoleniu członków naszej grupy robot (Leon) trafił w nasze ręce już w pełni złożony i przygotowany do działania (zdecydowanie wolelibyśmy mieć możliwość poskładania go osobiście). W związku z tym od razu przystąpiliśmy do sprawdzania poszczególnych '​zmysłów'​ Leona z wykorzystaniem testowych programów 'Try Me' oraz '​View'​. Na tym etapie po raz pierwszy usłyszeliśmy '​głos'​ Leona, który wysokością swojego tonu informował nas np. o tym jak daleko od czujnika odległości znajduje się potencjalna przeszkoda (czyli w tym wypadku ręka któregoś z nas). Gdy już upewniliśmy się że wszystkie sensory działają poprawnie i tym samym nasz robot jest w pełni sprawny, zabraliśmy się za pisanie pierwszego programu dla Leona. Ku ogólnemu niezadowoleniu członków naszej grupy robot (Leon) trafił w nasze ręce już w pełni złożony i przygotowany do działania (zdecydowanie wolelibyśmy mieć możliwość poskładania go osobiście). W związku z tym od razu przystąpiliśmy do sprawdzania poszczególnych '​zmysłów'​ Leona z wykorzystaniem testowych programów 'Try Me' oraz '​View'​. Na tym etapie po raz pierwszy usłyszeliśmy '​głos'​ Leona, który wysokością swojego tonu informował nas np. o tym jak daleko od czujnika odległości znajduje się potencjalna przeszkoda (czyli w tym wypadku ręka któregoś z nas). Gdy już upewniliśmy się że wszystkie sensory działają poprawnie i tym samym nasz robot jest w pełni sprawny, zabraliśmy się za pisanie pierwszego programu dla Leona.
  
-===== Pierwszy program =====+===== 3. Pierwszy program =====
 Pierwsza wersja naszego programu wprawiała robota w ruch do przodu. W razie zbliżenia się do przeszkody na odległość mniejszą niż 20cm Leon miał skręcić w prawo i dalej kontynuować jazdę. Pierwsza wersja naszego programu wprawiała robota w ruch do przodu. W razie zbliżenia się do przeszkody na odległość mniejszą niż 20cm Leon miał skręcić w prawo i dalej kontynuować jazdę.
  
 Schemat 1: Schemat 1:
-{{ http://​student.agh.edu.pl/​~curzytek/​JSI/​schemat1.png }}+ 
 +{{:pl:​dydaktyka:​jsi:​2009:​sprawozdania:​schemat1.jpg|}}
  
 Ustawienia bloczku Move odpowiedzialnego za skręcanie: Ustawienia bloczku Move odpowiedzialnego za skręcanie:
-{{ http://​student.agh.edu.pl/​~curzytek/​JSI/​move1.png }}+ 
 +{{:pl:​dydaktyka:​jsi:​2009:​sprawozdania:​move1.jpg|}}
  
 Ustawienia bloczku Switch powiązanego z sensorem ultrasonic: Ustawienia bloczku Switch powiązanego z sensorem ultrasonic:
-{{ http://​student.agh.edu.pl/​~curzytek/​JSI/​ultrasonic_switch1.png }}+ 
 +{{:pl:​dydaktyka:​jsi:​2009:​sprawozdania:​ultrasonic_switch1.jpg|}} 
 + 
 +__Obserwacje:​__  
 +Robot na tym etapie spełniał postawione przez nas założenia.
 ---- ----
 Następnie chcieliśmy żeby nasz robot podniósł należącą do zestawu NXT kulkę. Następnie chcieliśmy żeby nasz robot podniósł należącą do zestawu NXT kulkę.
  
 Schemat 2: Schemat 2:
-{{ http://​student.agh.edu.pl/​~curzytek/​JSI/​schemat2.png }} 
  
-Niestety Leonowi ani razu nie udało się podnieść kulki (chwytak nie zaciskał się wystarczająco mocno).+{{:​pl:​dydaktyka:​jsi:​2009:​sprawozdania:​schemat2.jpg|}}
  
-Na koniec, chcąc wykorzystać w programie również czujnik dźwiękowy,​ zmodyfikowaliśmy układ tak, by robot zaczynał i kończył pracę w reakcji na odpowiednio głośny dźwięk ​(np. klaśnięcie).+__Obserwacje:​__  
 +Niestety Leonowi ani razu nie udało się podnieść kulki (chwytak nie zaciskał się wystarczająco mocno).
 ---- ----
 +Na koniec, chcąc wykorzystać w programie również czujnik dźwiękowy,​ zmodyfikowaliśmy układ tak, by robot zaczynał i kończył pracę w reakcji na odpowiednio głośny dźwięk (np. klaśnięcie).
 +
 Schemat 3: Schemat 3:
-{{ http://​student.agh.edu.pl/​~curzytek/​JSI/​schemat3.png }} 
  
-Ustawienia bloczków Loop powiązanych z sensorem sound: +{{:pl:​dydaktyka:​jsi:​2009:​sprawozdania:​schemat3.jpg|}}
-{{ http://​student.agh.edu.pl/​~curzytek/​JSI/​sound_loop.png }}+
  
-===== Podsumowanie =====+Ustawienia bloczków Loop powiązanych z sensorem sound:
  
-===== Wnioski =====+{{:​pl:​dydaktyka:​jsi:​2009:​sprawozdania:​sound_loop.jpg|}}
  
 +__Obserwacje:​__
 + ​Zgodnie z naszymi oczekiwaniami Leon posłusznie uruchamiał się i zatrzymywał w reakcji na nasze komendy i klaśnięcia.
  
  
 +===== 4. Podsumowanie =====
  
 +Generalnie pierwsze zajęcia z robotami LEGO Mindstorm były bardzo udane. W przyjemny sposób (bo właściwie poprzez zabawę) zaznajomiliśmy się z budową, obsługą i podstawami programowania tych ciekawych urządzeń. Mamy nadzieję że kolejne zajęcia będą wyglądały podobnie.
  
 +===== 5. Link do programu =====
 +{{:​pl:​dydaktyka:​jsi:​2009:​sprawozdania:​firstprogram.rar|}}
pl/dydaktyka/jsi/2009/sprawozdania/jsi20091202-08d.1260051524.txt.gz · ostatnio zmienione: 2019/06/27 15:52 (edycja zewnętrzna)
www.chimeric.de Valid CSS Driven by DokuWiki do yourself a favour and use a real browser - get firefox!! Recent changes RSS feed Valid XHTML 1.0