Both sides previous revision
Poprzednia wersja
Nowa wersja
|
Poprzednia wersja
|
pl:dydaktyka:jsi:2009:sprawozdania:jsi20091202-08d [2009/12/05 21:34] jsi09 |
pl:dydaktyka:jsi:2009:sprawozdania:jsi20091202-08d [2019/06/27 15:50] (aktualna) |
====== Sprawozdanie (laboratorium 1) ====== | ====== Sprawozdanie (laboratorium 1) ====== |
| |
===== Cel ===== | ===== 1. Cel zajęć ===== |
Celem pierwszego z laboratoriów dotyczących programowania robota LEGO Mindstorms było wstępne zapoznanie się z zestawami NXT (NXTbrick, sensorami, silnikami) oraz napisanie pierwszych, prostych programów z wykorzystaniem środowiska LEGO. | Celem pierwszego z laboratoriów dotyczących programowania robota LEGO Mindstorms było wstępne zapoznanie się z zestawami NXT (NXTbrick, sensorami, silnikami) oraz napisanie pierwszych, prostych programów z wykorzystaniem środowiska LEGO. |
| |
===== Poznanie robota ===== | ===== 2. Poznanie robota ===== |
{{ http://student.agh.edu.pl/~curzytek/JSI/robot.png }} | {{:pl:dydaktyka:jsi:2009:sprawozdania:robot.jpg|}} |
Ku ogólnemu niezadowoleniu członków naszej grupy robot (Leon) trafił w nasze ręce już w pełni złożony i przygotowany do działania (zdecydowanie wolelibyśmy mieć możliwość poskładania go osobiście). W związku z tym od razu przystąpiliśmy do sprawdzania poszczególnych 'zmysłów' Leona z wykorzystaniem testowych programów 'Try Me' oraz 'View'. Na tym etapie po raz pierwszy usłyszeliśmy 'głos' Leona, który wysokością swojego tonu informował nas np. o tym jak daleko od czujnika odległości znajduje się potencjalna przeszkoda (czyli w tym wypadku ręka któregoś z nas). Gdy już upewniliśmy się że wszystkie sensory działają poprawnie i tym samym nasz robot jest w pełni sprawny, zabraliśmy się za pisanie pierwszego programu dla Leona. | Ku ogólnemu niezadowoleniu członków naszej grupy robot (Leon) trafił w nasze ręce już w pełni złożony i przygotowany do działania (zdecydowanie wolelibyśmy mieć możliwość poskładania go osobiście). W związku z tym od razu przystąpiliśmy do sprawdzania poszczególnych 'zmysłów' Leona z wykorzystaniem testowych programów 'Try Me' oraz 'View'. Na tym etapie po raz pierwszy usłyszeliśmy 'głos' Leona, który wysokością swojego tonu informował nas np. o tym jak daleko od czujnika odległości znajduje się potencjalna przeszkoda (czyli w tym wypadku ręka któregoś z nas). Gdy już upewniliśmy się że wszystkie sensory działają poprawnie i tym samym nasz robot jest w pełni sprawny, zabraliśmy się za pisanie pierwszego programu dla Leona. |
| |
===== Pierwszy program ===== | ===== 3. Pierwszy program ===== |
| Pierwsza wersja naszego programu wprawiała robota w ruch do przodu. W razie zbliżenia się do przeszkody na odległość mniejszą niż 20cm Leon miał skręcić w prawo i dalej kontynuować jazdę. |
| |
| Schemat 1: |
| |
| {{:pl:dydaktyka:jsi:2009:sprawozdania:schemat1.jpg|}} |
| |
| Ustawienia bloczku Move odpowiedzialnego za skręcanie: |
| |
| {{:pl:dydaktyka:jsi:2009:sprawozdania:move1.jpg|}} |
| |
| Ustawienia bloczku Switch powiązanego z sensorem ultrasonic: |
| |
| {{:pl:dydaktyka:jsi:2009:sprawozdania:ultrasonic_switch1.jpg|}} |
| |
| __Obserwacje:__ |
| Robot na tym etapie spełniał postawione przez nas założenia. |
| ---- |
| Następnie chcieliśmy żeby nasz robot podniósł należącą do zestawu NXT kulkę. |
| |
| Schemat 2: |
| |
| {{:pl:dydaktyka:jsi:2009:sprawozdania:schemat2.jpg|}} |
| |
| __Obserwacje:__ |
| Niestety Leonowi ani razu nie udało się podnieść kulki (chwytak nie zaciskał się wystarczająco mocno). |
| ---- |
| Na koniec, chcąc wykorzystać w programie również czujnik dźwiękowy, zmodyfikowaliśmy układ tak, by robot zaczynał i kończył pracę w reakcji na odpowiednio głośny dźwięk (np. klaśnięcie). |
| |
| Schemat 3: |
| |
| {{:pl:dydaktyka:jsi:2009:sprawozdania:schemat3.jpg|}} |
| |
===== Podsumowanie ===== | Ustawienia bloczków Loop powiązanych z sensorem sound: |
| |
===== Wnioski ===== | {{:pl:dydaktyka:jsi:2009:sprawozdania:sound_loop.jpg|}} |
| |
| __Obserwacje:__ |
| Zgodnie z naszymi oczekiwaniami Leon posłusznie uruchamiał się i zatrzymywał w reakcji na nasze komendy i klaśnięcia. |
| |
| |
| ===== 4. Podsumowanie ===== |
| |
| Generalnie pierwsze zajęcia z robotami LEGO Mindstorm były bardzo udane. W przyjemny sposób (bo właściwie poprzez zabawę) zaznajomiliśmy się z budową, obsługą i podstawami programowania tych ciekawych urządzeń. Mamy nadzieję że kolejne zajęcia będą wyglądały podobnie. |
| |
| ===== 5. Link do programu ===== |
| {{:pl:dydaktyka:jsi:2009:sprawozdania:firstprogram.rar|}} |